Därför älskar vi ägg

Aktuellt  

Det finns många mer eller mindre hälsosamma livsmedel. En del livsmedel sticker ut med sitt höga näringsinnehåll, ofta kallas dessa superfoods. Några av dom är dyra, exotiska och inte alltid så miljövänliga eller lättåtkomliga för den vanliga konsumenten. Vi kommer att skriva om några mer lättillgängliga superfoods som vi tycker förtjänar extra uppmärksamhet. Först ut är multivitaminbomben ÄGG.

Ägg är ett fantastiskt livsmedel. Ägg kan användas på många olika sätt i matlagningen. Kokta, stekta, pocherade.  Som mättande äggröra, emulgeringsmedel i majonnäs eller bearnaisesås, redning eller bindemedel i färsrätter. Ägg är billigt och går alltid att få tag på. Framförallt är ägg otroligt hälsosamt. En riktig näringsbomb!

Mina kollegor har ibland tittat lite förvånat på mig när jag till frukost på jobbet äter 2- 3 kokta ägg mosade i en klick  smör eller majonnäs. ”Vad är det dietisten äter egentligen, är det inte farligt med kolesterol?”

Tidigare var det vanligt att man plockade bort gulan eller begränsade sitt intag av ägg till några få i veckan av rädsla för kolesterolet. Dock har kroppen en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när vi äter mat som innehåller kolesterol. Kolesterolhalten i maten har alltså en mycket liten påverkan på kolesterolhalten i blodet. Vi kommer att gå djupare in på kolesterol, dess uppbyggnad, funktioner och ta reda på mer om kolesterolmyten i ett inlägg längre fram.

Vad innehåller då ägg som gör det så nyttigt?

Ett medelstort ägg väger ungefär 60 gram och innehåller ca 7 gram protein. Ägg innehåller alla essentiella aminosyror. 2-3 ägg motsvarar proteinmängden i en portion kött,fisk eller kyckling, vilket kan vara bra att veta om man vill slänga ihop en matig sallad utan dessa råvaror.

Ägg innehåller samtliga vitaminer och mineraler vi behöver, med undantag av vitamin C.

Fet fisk är en viktig källa till D-vitamin men även ägg är hyfsat rika på D-vitamin, ett näringsämne som vi i Norden ofta har något svårt att få i oss tillräckligt av.  Detta gäller särskilt vintertid då solen står för lågt på himlen och en viktig källa till D-vitamin är just solen.  D-vitamin bildas nämligen i huden när solen lyser på oss.

Ett enda ägg ger oss 28 % av vårt dagliga rekommenderade intag av selen. Det är bra då Sverige har selenfattiga jordar och den svenska kosten är förhållandevis fattig på selen enligt Livsmedelsverket.

För att tillgodogöra sig äggets näringsämnen är det klokast att äta det tillagat då proteinet avidin som finns i mindre mängd binder till sig B-vitaminet biotin och gör det otillgängligt.  När vi hettar upp ägget inaktiveras avidinet och gör biotinet mer lättillgängligt.

Bananer stoppar vi gärna ner i väskan för att ha som nödproviant, men att stoppa ner ett ägg är egentligen lika enkelt samtidigt som det är mer näringsgivande. Om vi ska räkna kalorierna, vad innehåller mest? En banan innehåller ca 100 kcal medan ett ägg ger ca 70 kcal.

Ägg håller flera timmar i rumstemperatur och flera dagar i kylskåpet. Har man en stressig vardag och har svårt att få till bra måltider på språng är ägg kanon. Koka ett gäng på söndagskvällen och förvara dem i kylen under veckan. Ta ett ägg med en klick kaviar eller majonnäs till eftermiddagskaffet istället för bullen, det står du dig mycket bättre på.

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!