Gelatin och benbuljong

Blogginlägg  

kopp

Jag tycker att det är fascinerande hur gammal kunskap kommer upp. Och roligt! LCHF, paleo, 5:2 beskrivs ibland som olika trender. Många suckar och frågar sig vad det är som gäller just nu. Men faktum är att mycket inte är något nytt. Många ”trender” bygger på gammal kunskap som ny återuppväcks. Lite back to basic.

Vi återupptäcker vad som är naturligt för oss att äta. Och hur vi ska äta. Grunden i mitt eget tänkande är – Vad är logiskt och naturligt för oss att äta? Eller leva? Jag gör inte anspråk på att leva 100 % rätt. Däremot så försöker jag att leva rätt så stor del av min tid som jag kan. Ibland blir det inte helt rätt men vi är mänskliga. Kroppen är tålig och lever vi efter en hälsomässigt bra grund så klarar de flesta kroppen att reparera en del utsvävningar. Jag kallar det för 80 % -regeln. Lev och ät 80 % rätt och du kommer att nå långt.

Om du är sjuk med t ex metaboliska eller inflammatoriska sjukdomar så kanske du inte har lika stora marginaler dock.

Just nu så skrivs det mycket om gelatin och benbuljong.

Det ska dock inte vara de vanliga buljongtärningarna som finns i affären utan den du kokar själv. Jag brukar koka benbuljong och har skrivit om det tidigare inlägg. Benbuljong har många positiva och hälsomässiga egenskaper. Det är spännande. Anna Hallén har startat en Facebook-grupp om gelatinets välgörande egenskaper. Det är mycket intressant att ta del av alla berättelser där.

När du kokar benbuljong så bildas hälsosamt gelatin. Det är det bästa sättet att få i sig gelatin. Det går också att få i sig gelatin via pulver och gelatinblad. Eller att komplettera båda buljong och gelatin.

Varför ska vi då få i oss gelatin? Och gärna från benbuljong.

  • Kollagen finns i våra leder och innehåller bl a glukosaminoglykaner (GAG). När du lagar buljong som får koka under många timmar så bildas det gelatin av kollagenet i benen och du får, för lederna, de välgörande egenskaperna. De med ledbesvär eller artrit upplever att de blir rörligare och smidigare och att smärtan minskar. Du kan köpa glukosamin i hälsokostaffären vid ledbesvär men att koka buljong är för mig ett bättre, naturligare och billigare sätt att få i sig gelatin. Dessutom mycket godare!
  • Benbuljong och gelatinet är också antiinflammatoriskt och stimulerar immunförsvaret positivt.
  • Det har en läkande effekt på tarmen och många med IBS upplever en förbättring.
  • Det har välgörande egenskaper för dig med autoimmuna sjukdomar.
  • Gelatin och kollagen är också bra för hud, naglar och hår som är en beståndsdel i dessa.
  • En positiv nyhet som jag tagit del av nu är flera upplevt att de direkt fått en bättre nattsömn sedan de börjat med gelatin antingen i form av benbuljong eller gelatin (eller en kombination).

Hur kokar du benbuljong?

Du kan välja ben från nöt, lamm, kyckling eller gris. Om du kan så försök få tag på ben med lederna kvar eftersom det är där stor del av kollagenet sitter. Om du använder kyckling, så använd alla delar som skinn och ben.

Jag åkte igår till Diléns Saluhall  som säljer ekologiskt, närproducerat gräsbeteskött och fick två kassar med ben. Gratis! De skänker bort ben till hundägare. Jag undrar om inte jag var lyckligare än hundarna. Det kändes som om jag fått två kassar guld av snälla Malin. Ben från ekologiska, gräsbetande och närproducerade nötdjur. Bättre kvalitet kan det inte bli.

Malin

Malin på Diléns Saluhall som gav mig två kassar ben. Tack Malin!

Guld

Två kassar guld från Diléns.

Jag kokade min nötbuljong under ca 18 timmar. Den smakar fantastiskt.

nötbuljong

Blivande buljong

Resterna efter nötbuljongen

nötben

Det som blev kvar efter nötbuljongen. Ser ut som rester från familjen Hedenhös middag.

Jag hade också ett skrov efter en lammlägg. Det åkte i en gryta och  och fick koka ca 12 timmar och blev även det en god och fin buljong.

Det här är det som blev kvar efter lammbuljongen.

lammben

Resterna efter lammbuljongen.

HÄR hittar du recept på hur du lagar benbuljong. Det är busenkelt men tar lite tid.

Min man, som tränar mycket, har ont i en höft och sover dessutom dåligt. Jag, som tränar lika mycket, har också en del småkrämpor. Inga märkvärdigheter. Lite stel i svanken ibland, en inflammationspunkt i handen och tumgreppet, ett knä som ibland ger sig till känna. Nu blir en intensivkur med benbuljong förstärkt med lite extra gelatin. Faktum är att vi båda tyckte att vi sov extra gott i natt.

En kopp buljong kändes gott och lugnande för magen att dricka innan läggdags.

Jag har nästan 8 liter buljong att dricka upp. Min mamma och pappa ska också få var sin burk.

Lycka till med din buljong!

Välkommen att besöka min blogg www.kostochlivsstil.se

Marie

PS. Buljong är perfekt att ha med sig i termosen under skidturen. Eller andra utflykter. Ger både näring och energi.

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!