Kolesterolskola

Blogginlägg  

agg-livsmedel
Fettet som cirkulerar i vårt blod har olika benämningar: kolesterol, lipider eller blodfetter. Det finns olika typer av fett och de har olika funktioner i kroppen. Fett har flera viktiga funktioner och ingår bland annat i cellmembran och hormoner.

TOTALKOLESTEROL

Ett mått på mängden fett i blodet, men säger inget om fördelningen av de olika fetterna.
Nivån i blodet: Fördelningen av de olika blodfetterna är viktigare än totalnivån. Behandlingsmål Totalkolesterol < 5 mmol/l och < 4,5 mmol/l vid hög risk för hjärtkärlsjukdom.

TRIGLYCERIDER (TG)

Består av fett i olika former, kan vara mättade eller omättade fettsyror. TG transporteras ut i kroppen (i VLDL-partiklar) för att förse kroppen med energi och byggmaterial. Transportpartiklarna ombildas sedan till LDL-kolesterol.
Nivån i blodet: Vill ha låga TG-nivåer. Behandlingsmål TG < 1,7 mmol/l.
Maten: Socker och snabba kolhydrater höjer halten av TG i blodet. Socker består av fruktos och glukos. Fruktos ombildas till TG i levern, samtidigt som glukos i blodet höjer insulinet som ökar produktionen av TG. 

HDL-KOLESTEROL

Kallas också det goda kolesterolet. Kolesterol är en typ av fett som finns i animaliska livsmedel. I kroppen står levern för regleringen och produktionen. HDL transporterar tillbaka fett till levern och sägs därför skydda mot kärlskador.
Nivån i blodet: Vill ha höga nivåer av HDL då det i forskning har visats skyddande för hjärtkärlsjukdom. Behandlingsmål HDL kvinnor > 1,3 mmol/l och män >1,0 mmol/l.
Maten: Socker och snabba kolhydrater stoppar bildningen av HDL och ger ett sänkt värde, medan fett ökar bildningen av det goda HDL-kolesterolet. Motion ökar också halten av HDL i blodet.

LDL-KOLESTEROL

I vardagsspråk är det LDL-kolesterolet som ofta kallas det onda kolesterolet. LDL-nivån i blodet har en stark genetisk koppling och är alltså beroende av vårt genetiska arv. LDL-partiklarna går in i cellerna, men om partiklarna är små fastnar de lätt i kärlväggen om skapar en inflammation och det vi kallar åderförkalkning. Prov tas ibland på ApoB, vilket visar på om partiklarna är stora eller små. Kvoten ApoB/ApoA1 kan användas som markör gällande risk för hjärtkärlsjukdom.
Nivån i blodet: Behandlingsmål LDL <3 mmol/l och <2,5 mmol/l vid hög risk för hjärtkärlsjukdom. Låga nivåer av TG är ett tecken på stora LDL-partiklar. Höga värden av ApoB visar på små LDL-partiklar och man önskar då ha ett lågt värde, men några referensvärden finns ännu inte. Önskvärt värde på ApoB/ApoA1 Kvinnor < 0,7 och män < 0,8.
Maten: Fleromättade fetter sänker värdet. Undvikande av socker och snabba kolhydrater ger större LDL-partiklar.

MAT VID RUBBADE BLODFETTER

ÄT MER
Grönsaker: Vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter är viktiga näringsämnen som det finns gott om i grönsaker. Variera med olika typer som salladsgrönsaker, kokta eller ugnsstekta grönsaker, rotfrukter och använd gärna grönsaker i grytor och lasagner.

Fetter: Vi nordbor äter en hel del mättat fett från kött och mjölkprodukter, även kallat mättat fett. Forskningen visar nu att det inte finns något klart samband med mättat fett och risk för hjärtkärlsjukdom.  Lägg gärna till omättade fetter i kosten från fet fisk, oljor, nötter, frön, oliver, majonnäs och avokado. Fett ger mättnad och det behövs för det goda kolesterolet.

ÄT MINDRE
Transfett: Finns främst i processade produkter som pommes frittes, kakor, pajer och snacks. På innehållsförteckningen skrivs transfetter som delvis härdat fett. Transfetter finns också naturligt i mejeriprodukter, men har då inte visat någon negativ påverkan på hälsan.

Socker: Beståndsdelen fruktos som finns i socker har visats sig ha flera negativa effekter på metabolismen och bör därför intas i begränsad mängd. Sötade drycker, godis, kakor och efterrätter bör begränsas. Ett par frukter per dag går bra, men undvik fruktjuicer.

Snabba kolhydrater: Pasta, ris, potatis och bröd innehåller mycket snabba kolhydrater som påverkar blodfetterna negativt. Fullkornsprodukter är bättre alternativ, men håll nere mängden då även dessa innehåller en hel del snabba kolhydrater. Välj mer rotfrukter och grönsaker samt mättande fetter till maten. Välj fullkornsbröd men minska också ner antalet smörgåsar. Ett bra sätt är att använda mer mättande pålägg för att kunna minska antalet smörgåsar. Hårt bröd av grövre variant är ett bättre alternativ än mjukt bröd.

/Theres

Referenser

https://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforstrokesjukvard/sokiriktlinjerna/hjart-karlfriskpatientmedblodf1

Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies
BMJ 2015;351:h3978
http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3978

Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis
Ann Intern Med. 2014;160(6):398-406
http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3

European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012)
http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/early/2012/05/02/eurheartj.ehs092

Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN Diets for Change in Weight and Related Risk Factors Among Overweight Premenopausal Women. The A TO Z Weight Loss Study: A Randomized Trial
JAMA. 2007;297(9):969-977
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=205916

The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular disease: where does the evidence stand in 2010?
Am J Clin Nutr. 2011 Apr;93(4):684-8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270379

Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies.
Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1425-32
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211817

Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.
Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

Dietary fat and coronary heart disease: summary of evidence from prospective cohort and randomised controlled trials.
Ann Nutr Metab. 2009;55(1-3):173-201
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19752542

Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet.
N Engl J Med 2008; 359:229-241
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0708681

High disaccharide intake associates with atherogenic lipoprotein profile
British Journal of Nutrition (2012), 107, 1062–1069
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22011476

Foto: Thinkstock

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!