Kom igång med LCHF – Doktor Dahlqvists bästa tips

Guide  


Vad ska man tänka på när man ställer om till lågkolhydratkost? Läkaren, författaren och föreläsaren Annika Dahlqvist delar med sig av sina bästa råd:

När du går och handlar ska du alltid försöka prioritera ren och naturlig mat. Handla alltid ekologiskt och närproducerat när det går, för att få i dig så lite gifter som möjligt.

Smör, grädde, ägg, fisk, kött och grönsaker är bra basvaror att utgå ifrån.

Var inte rädd för mättade fetter eller kolesterol! Missuppfattningen att det skulle vara farligt för hjärtat dök upp på 50-talet och är bara fel, fel, fel! Varken mättat fett eller högt kolesterol orsakar hjärtinfarkt. Snarare har vi anledning att tro att naturligt mättat fett är bra för hälsan, eftersom det inte är lika inflammationsframkallande eller oxiderar lika mycket som omättat fett.

Säg strikt nej till kolhydrater och socker i början. Jag vet att det är svårt att låta bli den där fikan som står framme i personalrummet, men just sådana situationer är de största fällorna.

När du börjar med lågkolhydratskost och kroppen ställer om till fettförbränning kan du få en del övergångsbesvär, som huvudvärk eller förstoppning. Men det går över på några dagar och sen fungerar allt fint, så det är bara att härda ut.

Bacon och ägg är en klassisk LCHF-frukost. Nu har många även gått över till en annan klassiker: en kopp kaffe med lite kokosfett i. Det dricker jag själv och står mig på hela förmiddagen. En kopp hett vatten med en tesked kokosfett i är också ett bra knep för att dämpa suget på kvällen.

Doktor Annika Dahlqvist är en av landets mest kända LCHF-experter. Hon har gett ut en lång rad böcker, senast Doktor Dahlqvists LCHF Guide och kokbok (2010), och bloggar om lågkolhydratskost för bättre hälsa påwww.annikadahlqvist.com

 

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!