LCHF på restaurang? Så äter du ute

Guide  
Foto: Sergio Omassi/sxc.hu

Foto: Sergio Omassi/sxc.hu

Hur gör man på restaurang om man inte äter kolhydrater? Många tror att det är besvärligt att äta LCHF ute – men det behöver det inte vara. Såhär kan du tänka!

Kolla menyn

Ta dig tid att titta igenom hela menyn för att få en uppfattning om hur maten serveras. Ligger fokus på köttet, grönsakerna eller tillbehören? Serveras allting med ris eller pasta? En bra tumregel är att välja en rätt som är så enkel och ren som möjligt – då ser du vad du får. Men börja alltid med att fråga om de har LCHF-alternativ. Ju fler som frågar, desto bättre!

En klick smör

Finns det bröd och smör till maten? Brödet är det förstås bara att skippa, men fråga gärna om smöret verkligen är riktigt smör. Många restauranger ställer fram lättmargarin – men någonstans i köket bör det finnas äkta vara.

Undvik salladsfällan

”Äh, jag tar salladen.” Enkelt, bra och garanterat kolhydratfritt – nja. Sallader tenderar att innehålla sockrade dressingar, friterade brödkrutonger eller bara alldeles för lite fett för att du ska bli mätt. Om du beställer en sallad kan det vara idé att be om extra majonnäs, ost eller nötter, eller kolla om de har pesto i stället för dressing.

På snabbmatstället

Om du hamnar på ett hamburgerställe så fråga efter deras ”low carb-mål”. Du kan oftast få din hamburgare utan bröd (eller i salladsblad i stället) och byta ut pommesen mot sallad eller morötter. På bensinmacken eller korvkiosken, be om korv med hög kötthalt och någon fet röra till, som majonnäs eller bearnaise. Äter du på thairestaurang är kokosmjölksgrytorna fetast och bäst, utan ris och med extra wokgrönsaker.

Våga fråga!

Var inte rädd för att känna dig ”krånglig” när du ska beställa. Fråga gärna vad maten innehåller, varifrån den kommer och hur den är tillagad. Du kan också fråga om det finns någon rätt som är helt ekologisk eller extra fet. Finns det några glutenfria alternativ? Kan du kanske få extra fett vid sidan av?

Byta ut eller pilla bort?

Visst går det nästan alltid att byta ut de ingredienser du inte äter mot något annat, som potatis, pasta, ris eller bröd mot motsvarande mängd grönsaker. Om du ändå får in ett lass med kolhydrater är det bara att pilla bort – och tillkalla servitören igen!

Bara för en kväll?

Hur strikt är du med kolhydraterna? Det är alltid helt upp till dig hur liberalt du väljer att äta i olika sammanhang. Om du gör bedömningen att du klarar av att göra ett avsteg någon gång då och då, eller tycker att det kan vara värt eventuella sidoeffekter, så följ din känsla. Men kom ihåg att du inte behöver äta kolhydrater eller socker bara för att du är på restaurang!

Tipsa oss!

Har du besökt en restaurang eller ett café som serverat LCHF-mat? Tipsa oss genom att mejla info@matkarlek.nu!

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!