Nyttigt är gott! Punkt!

Blogginlägg  

Jag hör ofta att nyttig mat är tråkig. Delvis hör jag de från mina patienter, som säger att de vet hur de borde äta, men att de är tråkigt och enformigt. Jag hör de också i min omgivning, i personalrum och vid fikabord. Nyttigt är klassat som tråkigt.

Jag blir så trött på att höra att det som är nyttigt för oss är tråkigt, och största anledningen är att jag tycker det är en ren lögn. Ur mina ögon sett. Från den som säger det tror jag att det dels kan handla om okunskap, men också om vilka vanor vi har växt upp med och vilka vanor matindustrin vill att vi ska ha. Den näst största anledningen till att uttrycket gör mig upprörd är att vi genom att prata om hur tråkigt det är med grönsaker och fisk, och hur gott det är med pizza och godis, för det vidare till våra barn. På samma sätt som vi lär dem att det är tråkigt att städa, tvätta och diska.

Är det tråkigt med grönsaker? Nej, knappast.
Ibland hör jag att det känns tjatigt med sallad eller kokt broccoli till maten, det blir enformigt och tjatigt. Då gäller det att variera mera. Men då undrar jag också varför det inte blir tjatigt med potatis, pasta, ris och bröd? Så vad är lösningen?

För att få ordning på problemet tror jag vi ska börja med att tänka om, och tänka rätt. Gör inte grönsakerna till ett litet tillbehör, gör dem till grunden av måltiden. Läs mer i inlägget Måltidskomposition.

För att göra grönsakerna roliga tror jag också att vi behöver lära oss att variera vilka sorter vi använder. Gurka, isbergssallat, tomat, paprika, broccoli, majs och morot är inte dåliga saker, men det finns så otroligt mycket mer. Aubergine, grönkål, butternutpumpa, zucchini, rödkål, solrosskott, spenat, sockerärtor, sparris, spetskål, kronärtskocka och oändligt mycket mer.

Variationen handlar inte bara om vilken sort, utan också om hur det tillagas. Kokt broccoli, wokad broccoli med starka smaker, ugnsrostad broccoli, broccolimos, broccoligratäng… Ugnsrostade pumpahalvor med ost och kryddor, ugnsrostad pumpa i bitar som läggs över ett lager med hyvlad rödkål och toppas med olja och örtkryddor, pumpasoppa… Pizzasallad, coleslaw, fräst vitkål med ingefära och chili…

Det tråkiga med det nyttiga tror jag också ligger i att allt det söta ska begränsas.
Är det tråkigt att skippa godis och fikabröd?
Ja, blir man bjuden är det så klart tråkigt. Och att gå ut och ta en fika ligger i vår kultur. Här önskar jag en förändring i vårt samhälle. Vi måste minska sockerkonsumtionen!
Är man hemma kan man hitta alternativ. Att unna sig god mat kan vara att äta förrätt och huvudrätt, och behöver inte vara att äta huvudrätt och efterrätt, som vi kanske mer ofta gör. Det kan också vara så att vi väljer att leta upp bättre efterrätter som innehåller mindre socker. Det finns mängder med recept inom LCHF och lågkolhydratkost där man kan hitta goda efterrätter med mindre socker.

Nej, jag skulle inte säga att nyttigt är tråkigt. Men nyttigt kan innebära begränsningar. Vi vänjer oss vid det söta vi äter, så till att börja med kan det kännas tråkigt med mindre sött, men efter en tid kanske det söta du trodde skulle smaka så gott inte smakar annat än just sött.

Nyttigt är gott! Det gäller oss vuxna, men också våra barn, och det är vår uppgift att lära dem.

/Theres

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!