Risi Skrutti och andra Coca Cola-söta mellanmål för barn

Blogginlägg  

Danonino kvadrat

Kalle 3 år serveras ett glas Coca Cola till mellanmål eller frukost. Det är så bra för Kalle. Han får massor av nödvändig energi. Dessutom så är det ju så gott.

Nja, det skulle ju aldrig kunna hända i verkligheten. Eller?

Faktum är att Kalle serveras ÄNNU mer socker än vad Coca Cola innehåller, som mellanmål eller frukost. Knappast mer näring än vad Coca Cola innehåller heller.

Ingen förälder vill skada sitt barn avsiktligt. Alla vill ge sitt barn det som vi tror är bra för dem. Det som är problemet är att alla inte vet hur dåliga vissa livsmedel är. De produkterna som jag ska visa är ju till för barn och marknadsförs till små barn som växer och behöver näringsriktig mat. De borde ju inte vara ett dåligt val.

Jag gick runt i affären med mobilkameran i högsta hugg. Jag fotade några av de vanligaste yoghurtarna som många föräldrar ger till sina barn. Som jämförelse tog jag en flaska Coca Cola. Det ger lite perspektiv till hur mycket socker de här produkterna egentligen innehåller. Vi skulle ju inte drömma om att servera Coca Cola som mellanmål och samtidigt förvänta oss att barnen ska må bra av det. Jag vill få oss att få upp ögonen för att vi ger barnen mer socker till mellanmål än vad Coca Cola innehåller utan att vi är medvetna om det.

Jämförelse med Coca Cola: 10,6 g socker per 100 g

cocacola

Coca Cola’s innehåll av socker som jämförelse

Några av de vanligaste yoghurtarna. T ex vanilj eller bärsmak: Ca 8,5 g socker per 100 g

yoghurt 8,5

Observera nyckelhålsmärkningen som betyder att detta är bra mat för dig

Tiger yoghurt: 9,5 g socker per 100 g

Tiger yoghurt

Safari portionsyoghurt: 12,2 g socker per 100 g

Safari

Danonino portionsyoghurt: 12,4 g socker per 100 g

Danonino

Värstingen! Risifrutti. Eller Risi skrutti som min man kallar dem: 19 g socker per 100 g!

Risifrutti

Sockerbomben Risifrutti

Detta är det som livsmedelstillverkarna tycker att vi ska ge till det finaste vi har. Våra barn. Små barn som växer och behöver rätt sorts energi och näring. Men de behöver inte färgglada burkar fulla med sockrig yoghurt och ytterst lite näring.

Som tur är så finns det bra alternativ till de sockerbomber som jag visat här.

Det finns många bra mellanmål att servera till barn. Här visar jag några alternativ till smaksatt yoghurt.

Grekisk yoghurt: 10 g fett per 100 g och 4,1 g socker (från naturligt mjölksocker) per 100 g

Grek yoghurt

Kvarg: 10 g fett per 100 g, 3,6 g socker (naturligt mjölksocker) per 100 g. Tillsätt ev lite extra grädde.

IMG_2293

Fet kvarg och en skvätt grädde för att göra smaken lite rundare och hallon

Fjällfil: Naturligt fet, 4,2 g fett per 100 g och 3,7 g socker (från naturligt mjölksocker) per 100 g

Fjällfil

IMG_2292

Fjällfil och blåbär. Kittlar härligt på tungan.

Hoppas du nu fått lite tips på goda mellanmål utan onödigt socker. Mat som ditt barn mår bra av.

Om du vill servera något annat än mjölkprodukter så är ägg ett jättebra mellanmål som mättar. Ett kokt ägg delat i bitar med smör på brukar barn gilla och det går bra för små fingrar att greppa.

Du kan lugnt utgå från att ju mer förpackad en vara är, ju mer färgglad och tecknad förpackningen är så är det ofta dålig mat för barn. Den är ofta tillverkad av billiga och dåliga råvaror med mycket mjöl och socker. Korv till barn innehåller ytterst lite kött, flingorna mer socker och mycket innehåller mer tillsatser och fyllnadsmedel.

Varmt välkomna till min blogg Gävle Kost & Livsstil.

Hälsningar

Marie

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!