Smör vs. Margarin

Blogginlägg  

Många har nu sett ICAs hälsoduell Smör vs. Margarin och reaktionerna har varit många. Vi vill gärna dela med oss av våra synpunkter på debatten och berätta mer om hur vi tänker och väljer, smör eller margarin.

Har du inte sett filmen kan du se den här

Omega-6/Omega-3
I ICA-filmen tycker de att margarin är ett bättre val än smör med anledning av att margarin innehåller omättade fetter. Vi håller inte riktigt med om att det är en bra anledning till valet så vi ska försöka förklara varför.

Fettsyror är uppbyggda av långa kedjor kolatomer som binds samman av enkelbindningar eller dubbelbindningar. Fettsyror kan vara mättade eller omättade. En mättad fettsyra har ingen dubbelbindning. En omättad fettsyra kan ha en dubbelbindning och kallas då enkelomättad fettsyra och om den har två eller flera dubbelbindningar kallas den fleromättad.

De fleromättade fettsyrorna linolsyra och alfa-linolensyra är livsnödvändiga fettsyror som vår kropp inte kan producera och därför måste vi få i oss dem via maten. De kan senare omvandlas i kroppen till längre fettsyror. Linolsyra omvandlas då till arakidonsyra och alfa-linolensyra till eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). Linolsyra är moderfettsyra i omega-6-serien och alfa-linolensyra i omega-3-serien. Linolsyra och alfa-linolensyra konkurrerar med varandra om samma enzymer när de ska omvandlas till längre fettsyror. Därför gäller det att vi får i oss tillräckligt mycket omega-3 i förhållande till omega-6. Forskarna är inte överens om den optimala kvoten Omega -3/Omega- 6 men man är överens om att vi idag får i oss för mycket omega-6 i förhållande till omega-3.

Av de fleromättade omega-3 fettsyrorna är de långa fettsyrorna EPA och DHA som finns i fisk och skaldjur de fettsyror som har högst näringsvärde. Alfa-linolensyra (ALA) är något kortare fettsyror och kommer från växtriket och finns bland annat i valnötter, raps- och linfröolja. Dock kan kroppen bara omvandla en liten andel av ALA till EPA och DHA. Vegetabiliskt omega-3 är alltså inte riktigt lika bra som animaliskt omega-3. De flesta margariner innehåller vegetabiliskt omega-3 från vegetabiliska oljor och inte omega-3 från fiskolja, vilket gör margarin till en mindre bra källa till omega-3. Att margarinerna ofta även innehåller oljor med mycket omega-6, så som solrosolja, gör att margarin blir ett än mindre lockande val.
Som de nämner i filmen vet vi att man kan få i sig de livsnödvändiga fettsyrorna på andra sätt. De som vill äta mindre processad mat kan med fördel välja avokado, majonnäs, osötat jordnötssmör, pesto, makrill eller tonfiskröra framför margarin.

Mättat fett är inte farligt
I filmen säger de att vi endast har ett visst utrymme att äta smör och grädde. Detta sägs med anledning av oron för mättat fett. Vi kan dock inte fortsätta hävda att mättat fett som finns i t.ex. smör, grädde och fet yoghurt ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Det finns många vetenskapliga studier med hög kvalitet som visar att det inte finns något samband. Några av dom kan du hitta i referenslistan längre ner. Debatten om mättat fett förtjänar ett eget inlägg som kan gå mer på djupet och vi planerar ett sådant inlägg under hösten.

Vi håller inte med om att vi får i oss för lite av alla omättade fetter. Omega-3 får vi i oss för lite av, men inte av omega-6. Då margariner innehåller båda dessa och som tidigare nämnts en mindre näringsmässigt värd form av omega-3 så väljer vi hellre smör framför margarin.

Mättat fett som smör är mer stabilt än omättade fetter och har mindre benägenhet att oxidera. De omättade fetterna är mer känsliga för värme och ljus. Fleromättade fetter som linfröolja, majsolja och solrosolja tål inte hög värme och man bör undvika att steka i dessa oljor. Raps- och olivolja som innehåller mer enkelomättat fett är inte lika känsliga för hög temperatur och kan vara ok att använda till stekning på låg temperatur. Dock är kallpressad rapsolja och extra virgin olivolja fina oljor som allra bäst kommer till sin rätt näringsmässigt och smakmässigt i rå form på sallad, varma grönsaker eller fisk. Till stekning är smör att föredra då det är mer stabilt.

D-vitamin
Margarin innehåller mer D-vitamin än smör (0,5-1,0 ug per tsk, jämfört med 0,03 ug i en tsk smör) då D-vitamin tillsätts under tillverkningen. Under sommarhalvåret är solen tillräcklig för att täcka vårt behov av D-vitamin och under vintern är de bästa D-vitaminkällorna fet fisk. Många behöver även tillskott under den mörkaste årstiden. För en del individer med ensidig kost kan margarin vara en viktig källa till D-vitamin. Vi tror dock mer på att uppmuntra till ökat intag av fisk, skaldjur, lagom med sol men också på att supplementera med tillskott under vinterhalvåret här i norden eller om man är äldre då det i svårt att nå upp till rekommendationen.

Miljöaspekten
Vi tycker att det är viktigt att livsmedel produceras på ett hållbart sätt för både djur, natur och människan. Vad är bäst för miljön? Margarin på palmolja från andra sidan jorden eller smör som vi kan köpa svenskt.
Palmolja står ofta först i innehållsförteckningen på margarin, före rapsolja. Detta innebär att produkten innehåller mer palmolja än rapsolja då ingredienserna listas i storleksordning.

Fram till första december förra året kunde palmolja även rymmas under benämningen vegetabiliskt fett vilket gjorde det svårare som konsument att veta om just ditt bordsmargarin bidrog till regnskogskövling eller inte. Numera måste ursprunget till fettet redovisas enligt EU:s nya regler för märkning av livsmedel.

Naturlig mat
Vi tycker att det är viktigt med naturlig mat som har blivit så lite processad som möjligt. Själva väljer vi livsmedel med så kort innehållsförteckning som möjligt. Även där vinner smöret över margarinet.

Smaken
Det är ju inte bara en fråga om näringsinnehåll utan även om matglädje och matkärlek! Vad smakar egentligen bäst? Vad tycker du?

Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB har undersökt varför smaken av smör är så betydelsefull. De kom fram till att en stor del av svaret finns i smörets smälttemperatur som är ca 35 grader, alltså mycket nära vår egen kroppstemperatur. Vanliga hushållsmargariner smälter mellan 45 och 70 grader. När smöret smälter frigörs alla aromer som smöret innehåller, några som kan urskiljas är bland annat smörkola, persika och kokos. Vattnas det i munnen? Självklart är det svårt för lättmargarin som innehåller mest vatten att konkurrera med smaken i smör eller Bregott.

Själva väljer vi riktigt smör till matlagning, Bregott för dess bredbara egenskaper och kallpressad olivolja till grönsaker och sallad.

Vad väljer du?

/Eva och Theres

Referenser:
Andrew Mente, PhD; Lawrence de Koning, MSc; Harry S. Shannon, PhD; Sonia S. Anand, MD, PhD, FRCPC. A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors and Coronary Heart Disease. Arch Intern Med. 2009;169(7):659-669.

Dariush Mozaffarian, Eric B Rimm, David M Herrington. Dietary fats, carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women. Am J Clin Nutr November 2004 vol. 80 no. 5 1175-1184

Mario Kratz, Ton Baars, Stephan Guyenet. The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease. European Journal of Nutrition. February 2013, Volume 52, Issue 1, pp 1-24

R Chowdhury, S Warnakula, S Kunutsor, F Crowe, HA Ward, L Johnson, OH Franco, AS Butterworth, NG Forouhi, SG Thompson, KT Khaw, D Mozaffarian, J Danesh, and E Di Angelantonio. Association of dietary, circulating, and supplement fatty acids with coronary risk: a systematic review and meta-analysis. Annals of Internal Medicine, 18 March 2014, Vol. 160. No. 6.

Patty W Siri-Tarino, Qi Sun, Frank B Hu, and Ronald M Krauss. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr March 2010 vol. 91 no. 3 535-546

Relaterat innehåll

ICA

ICA-filmen Smör vs. margarin

Jag vet inte om jag ska bli arg, uppgiven, ledsen eller besviken. Två unga köpta dietister talar sig varma för margarinets livsviktiga egenskaper....

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!