Vad är clean eating?

Blogginlägg  

Min ”egna” blogg som jag bloggar på utöver här hos Matkärlek heter ju Clean Eating by Annika. Som ni säkert är flera som har märkt börjar begreppet clean eating ploppa upp både här och där. För oss inom ”lchf-svängen” så har väl ingen undgått Katrin Zytomierskas och Lchf-klubbens kostymbyte till Clean eating härom veckan.

Clean Eating

Min tanke med det här inlägget är att berätta lite om vad som menas med clean eating och varför jag känner att det är en bra beskrivning på min kost-filosofi.

Vad är clean eating?

I grunden innebär clean eating att man jagar näring i maten och undviker skräp som tillsatser och kemikalier. Det är ingen diet som lchf eller paleo utan det handlar snarare om ett förhållningssätt att se på maten som vi stoppar i oss. Fokus ligger på näringsrik mat, full av naturliga smaker och fri från tillsatser och kemikalier. Utöver att undvika tillsatser i så stor utsträckning som möjligt (är mer eller mindre omöjligt att lyckas med det till 100 % så som vårt samhälle ser ut idag men målet är att undvika i den mån är möjligt) så är grunden inom clean eating så kallad artegen föda. I det här blogginlägget (länk) berättar jag mer om artegen föda om du är intresserad men för att sammanfatta kort:

En naturligt artegen mat för oss människor skulle bestå av:

  • Protein i form av fisk, skaldjur, kött, fågel och ägg
  • Kolhydrater i form av grönsaker, rotfrukter, frukt och bär
  • Fett i sin naturliga form från kött, ägg, nötter och till viss del naturligt feta mejeriprodukter

Så som ni ser är kopplingarna både till lchf och paleo tydliga. Jag fick härom veckan besvara ett antal frågor från en hälsotidning och en kommande artikel, om just clean eating och om det inte var svårt att kombinera det med lchf och en kost låg i kolhydrater. Men jag tror ni håller med mig om att kopplingen känns helt naturlig och lite längre ner i inlägget berättar jag lite mer om mina tankar kring detta och att individanpassa kosten.

Om du vill läsa ett längre inlägg med en förklaring till clean eating så hittar du det här (länk).

IMG_2012[1]

Men som ni kanske också förstår så innebär inte clean eating automatiskt en lågkolhydratkost. Både rotfrukter och frukt ligger relativt högt när det kommer till kolhydrater och äter man flera frukter om dagen till exempel så kan man inte beskriva den kosthållningen som låg på kolhydrater.

När det kommer till denna bit så trycker jag starkt på i min blogg att man kan inte peka med hela handen och ge ett kostupplägg och mena att det är optimalt för alla av oss. (Däremot är självklart inte en kost med mycket socker och raffinerade kolhydrater något som någon av oss mår bra av.) När jag läste boken Lchf 2.0 av Åse Falkman Frediksson och Anna Hallén så hittade jag där ett citat som jag tycker är helt fantastiskt!

”En smal normalätare kan göra andra val än en tjock hetsätare. Men alla kan fortfarande välja hälsosam mat.”

lchf2.0

Visst är det bra?! Klockrent om du frågar mig!

För en person som lider av övervikt, diabetes, insulinkänslighet, sockerberoende, sötsug och så vidare, så är det inget snack om saken – då är lchf eller paleo med lite eller helt utan frukt det absolut bästa. Så är det bara. En sådan person mår bäst utan ett blodsocker som åker berg-o-dal-bana hela dagarna och insulinpåslag som försvårar eller helt omöjliggör fettförbränningen.

För en normalviktig person, som kanske tränar, inte har något större sötsug, inte pendlar upp och ner i vikt, så anser jag att det inte finns någon anledning att helt kategoriskt undvika alla typer av kolhydrater. Jag menar inte kolhydrater från spannmål och raffinerat socker så som bröd, pasta eller godis. För min del får man gärna införa totalförbud mot den typen av mat. Gott må det vara men någon nytta för det oss inte (snarare skada). Men att äta kolhydrater i form av rotfrukter och frukt ser jag ingen fara med om man passar in på beskrivningen ett par rader upp.

I min familj är vi en salig blandning. Jag med en bakgrund som överviktig och med stort sötsug fick kämpa som en dåre med vikten innan jag hittade fram till en lågkolhydratkost. Jag kommer aldrig kunna äta en kost med mycket kolhydrater om jag enkelt vill kunna hålla min vikt utan självsvält och kaloriräknande. Någon enstaka frukt då och då kan jag unna mig men that’s it och jag får vara beredd på sötsuget som kommer som ett brev på posten efteråt. Så mitt val att äta en lågkolhydratkost är enkelt.

Min man däremot normalviktig, tränar mycket och har inga hälsoproblem. Det finns ingen anledning för honom att fanatiskt utesluta alla kolhydrater. Så att han äter frukt, rotfrukter, och ibland t o m ris och havre (båda naturligt glutenfria) är inget konstigt.

Just den biten, individanpassningen, känner jag är enormt viktig. Vi bör alla utgå från en bas av hälsosam kost fri från gluten och raffinerat socker, men därifrån kan vi sedan ta olika vägar beroende på vem vi är och vilka behov vi har.

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar och tänker. Håller ni med mig eller invänder ni mot något? Dela gärna med er av tankar och funderingar och om du gillar inlägget så får du väldigt gärna dela det vidare på till exempel på facebook (finns många därute som skulle behöva få lära sig lite mer om hälsa och kost ;))

Du får även mer än gärna kika in hos mig på Clean Eating by Annika om du är nyfiken och intresserad!

 

 

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!