Våga äta gott!

Blogginlägg  

Det är så lätt att bara köra på. Vakna och ta en macka till frukost. Snabbt och enkelt. Till lunchen blir det fisk och ris eller köttfärssås med spaghetti. När blodsockret dippar vid tvåtiden åker äpplet fram ur väskan. På kvällen blir det koks potatis med biffar till middag. Eller korv stroganoff med ris. Eller tacos i tortillabröd. Inga konstigheter. Mätt som en plätt?

Egentligen är det konstigt hur vi har fått för oss att saker och ting ska vara på ett visst sätt. Att köttbullar är runda och korvar avlånga. Att man kan ha ost och skinka på brödet, men inte fisk. Att man kan ha cornflakes i morgonfilen men inte spenat. Och framför allt, att kolhydrater ses som en självklar del av varje måltid intill grönsakerna och köttbiten. För vad ska vi annars äta? Vi är så fast i våra vanor och synen på hur saker och ting ska vara, att vi inte ens reflekterar kring det. Det är såhär matkulturen ser ut och det är såhär våra måltider serveras överallt. Vi TROR att vi mår bra av maten vi äter – när vi i själva verket kan må så mycket bättre utan allt mjöl, all stärkelse, gluten och alla tillsatser! Men den som vill bryta mönstret märker snart att det kräver både kunskap och vilja. Vad tusan ska man äta till frukost om mackor och cornflakes går bort? Vad finns det på restaurangmenyn som INTE innehåller ris, pasta, bröd eller potatis?

Det gäller att våga tänka i nya banor. Tänka utanför boxen. Inte att byta ut all mat i kylen, utan behålla samma råvaror, men tillaga och kombinera dem på nya sätt. Den som förändrar sitt tankesätt märker snart att möjligheterna är oändliga! Visst kan vi äta ”mat” till frukost, och frukost till middag. Visst kan vi äta var sjätte timme istället för var tredje. Det kan förstås kännas ovant, men vem är det som har sagt att något är ”rätt” eller ”fel”? Grönkål i smoothien, kan man verkligen ha det? Såklart man kan!

Se det som en rolig utmaning, för dig själv och dina nära – så ska du se att det faktiskt kan vara enklare för både dig och din kropp att minska på mjölmaten och stärkelsen. Byt ut riset mot riven blomkål och lasagneplattorna mot skivad zucchini. Och njut av ost, gratänger, pajer och alla vackra färger i grönsaksdisken! Vad har du att förlora, mer än krämpor och kilon?

Anna

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!