Hemmagjord nutella!
Blogginlägg
Idag provade jag att göra nutella. Ja, jag vet det är lite pinsamt att bli påverkad av företagen som på något vis marknadsför sina produkter på detta viset. Det är kladdkakans dag, chokladbollens dag osv. Jag gick i alla fall inte och köpte någon färdig utan drog hem en väldans massa hasselnötter och lite mörk choklad så att jag kunde göra en mycket hälsosammare variant. Jag har ätit strikt sedan början av året, men tillåter mig lite nötter och en bit mörk choklad på helgen.
Jag började med att rosta hasselnötterna i ugnen, cirka 20 minuter på 200 grader. Skalet ska börja spricka. När nötterna hade svalnat la jag dem i en handduk och gnuggade bort det mesta av skalen. Rostade hasselnötter är så vansinnigt gott. Jag gjorde en stor laddning som jag kan toppa sallader och annat med. Sedan la jag cirka 1 1/2 dl nötter i mixern och mixade några minuter tills det blev hasselnötssmör. Jag smälte 85% choklad 50 gram och mixade det med nötsmöret när det hade svalnat. En nypa salt tycker jag smakar bra till. Ingen sötning använde jag, men det är ju valfritt. Jag delade av hälften till barnen som fick röra i lite honung i sin del, men de tyckte om den osötade också. Väldigt enkelt och roligt! Nutellan ska förvaras i rumstemperatur för den stelnar när chokladen blir för kall.
MUMS!





