Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=https://matkarlek.nu/blir-du-stressad/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/matkarle/domains/matkarlek.nu/wp-content/themes/matkarlek/single.php on line 25

Blir du stressad?

Blogginlägg  

När du ser att alla andra går ner i vikt och din våg står still blir du stressad då?  Detta är något man ser varje dag på Facebook och nu mer ofta även på Instagram. Nu ska jag berätta lite vad som händer med oss när detta händer.

För vissa går ju ner i vikt och vissa tvärstopp eller ibland till och med ökar även fast man verkligen varit strikt. Anledningen till varför jag kan skriva om detta är för jag har gjort detta.  Jag har testat allt och vet slutresultatet.

Stress är det värsta du kan utsätta din kropp för i stort sett.  Det har inte enligt en enda studie visat något positivt med att stressa. Är man då i den biten i ens liv då man tränar för att nå maxat resultat inför en tävling, en av alla challenges som finns  eller liknande och kanske inte riktigt gjorde det man skulle i början. Eller jag säger så här  – sommarformen, man kanske vänta en månad extra innan man satte igång? Du kanske varit sjuk och inte kunna träna eller “fuskat/unnat sig” lite för mycket för det är ju ett tag kvar till sommaren ändå. Sen ju närmare man kommer ju mer stress blir det i din kropp, oftast vill jag tillägga där. Detta gäller inte alla. Men många och allt fler gäller det (jag tjatar om detta på min blogg också (länk)  i tid och otid). Men vi måste förstå vad som händer i oss. Då jag pratar med massa folk och läser alla omöjliga blogginlägg och själv har testa stressrelaterade kost- och träningssätt nu det senaste 1,5 året kan man säga utan att överdriva.

Nu är vi alla unika och det måste man först och främst förstå. Vi kräver olika kostförhållanden. Då vissa behöver 30 g kolhydrater om dagen eller som jag behöver mindre än 10 g för att må optimalt. Men detta har inte med stress att göra. Detta är du som måste hitta din ultimata väg och balans. Sen när du hittat den då kommer man känna hur underbart bra man kan må. Du vaknar innan klockan ringer (oftast) och är pigg. Du är mer glad och orkar mer. Livet är lite enklare. MEN sen från ingenstans så kommer det stress. Stressen är en riktigt lömsk känsla och kan sitta i kroppen ett bra tag innan man själv fattar och du kan leva i stressen och det blir din vardag då är den ännu värre.

För det som händer nu då när man nu fått stressen som ett faktum i sitt liv är att det inte händer ett skit på vågen. (Vågen kan också vara en STOR STRESSFAKTOR) Du kanske till och med går upp något kilo. Tränar du styrka eller liknande så händer det inte ett skit nästan, träningen går baklänges. Musklerna krymper och du får dålig pump. Men varför går man upp i vikt när man blir stressad då. Insulin  är svaret. Du får ett insulinpåslag och med det så håller det fast allt fett på kroppen så du kan glömma att något lossnar. Visst kan man “svälta” sig till viktminskning i det läget. Men NEJ det är absolut inte ett sunt sätt. Inte ens periodisk fasta är sunt i det läget.

Jag har under det senaste 1,5 året testa allt sånt här och nej jag har inte gått ner i vikt. Jag har levt 16:8, 5:2 och tillslut börja jag räkna kcal också. Fast med strikt lchf eller det blev mer low carb high protein. Fettet blev ju en kaloribomb. För cirka 3 månader sen så hade jag ingen kontroll över mitt sötsug, vilket varit ett problem sen 1,5 år tillbaka Varför? Jo, för jag inte ätit som jag ska. I fastan såg jag en “genväg”. Klart att det funkade i början. Ja, du går ner den dagen du inte äter och sen upp den dagen du äter och så vidare. För vissa funkar detta utmärkt och fasta är inte farligt alls för din kropp men stress är. Så är du eller har du lätt till stress avråder jag fasta regelbundet. Någon gång gör absolut inget men inte regelbundet.

Vi är några som drabbas av stress och vi ska nog inte hålla på med fasta eller vara med i Facebookgrupper och helst låsa ute oss från allt vad sociala medier heter egentligen just för att inte bli stressade. Första jag fick göra när jag blev med personlig tränare (länk till min PT Christian)  var att göra sönder min våg. Vi hade då inget sunt förhållande. Jag vägde mig nog utan att överdriva fem gånger om dagen. Det kunde ju hända en del mellan dom gångerna. I dag är jag livrädd för vågar just för jag har inte en aning om vad jag väger och vill samt orkar inte nu (Utmattningssyndrom ihop med stress så min kropp orkar inte mer men det är något helt annat) eller vill veta heller. Men även om man nu ska väga sig så är detta en stress. Kolla på kläderna i stället. jämför bilder. Men för dig som är stressad och har lätt till stress skicka ut vågen.

Jag har läst inlägg på Facebook som ” kan jag gå ner 15 kilo på en månad?”  “Alltså hur är det möjligt att GÅ UPP 0.5 kilo på 3 dagar utan fusk? ” “Nu har jag ätit lchf i 3 veckor och det har inte hänt ett gram på vågen, skiter i detta nu!” 

IMG_20150406_162638

Låter detta som sunda icke stressande personer? Nej, det gör det inte. Så mycket stress i deras kroppar så inte ett gram kommer lossna hur mycket det än kämpas. Tror knappt det hjälper med svält i dessa lägen. Men vad är det vi stressar över då. För mig så är det att inte gå upp i vikt igen och att lyckas få en fit kroppsform. Två sakerna som kan få mig att verkligen bli så stressad att man inte vet varken ut eller in till slut. Men blir det bättre för jag stressar? Såklart det inte blir. När jag började med lchf då var det för att bli pigg och skulle jag tappa några kilo skulle nog inte min kropp lida av det. Så löd orden ur min mun när jag började. Jag var inte stressad över vikten alls. Jag ville ju bara bli pigg. Jag ville orka göra saker. Inte bara jobba, sova och äta.

Nu 130 kilo senare cirka så är ju ingen lyckligare än jag att jag valde att testa. Att jag valde att byta livsstil. Att jag inte är så himla överviktig längre. Men problemet började igen för 1,5 år sen när jag letade genvägar till att minska så snabbt som möjligt. Jag ville ju bli klar. Jag ville väga under 90 kilo. (Direkt efter min bukplastik så vägde jag 90,3). Men det stressen har gjort är att den blockat mig totalt och nu sitter man här 100 kilo plus i stället. Visst har jag gjort lite fel i kosten men tro mig ingen lever så hårt och strikt som jag. Eller iallafall inte många. Jag har inte ätit socker, gluten eller stärkelse med flit på 3,5 år. När jag fuskar äter jag lchf-saker som lchf-bakverk, grädde med bär (4-5 bär inte en flera deciliter bär) Lchf-glass. Detta är fusk i min värld. Så nej rent krasst så borde jag inte gått upp i  vikt. Men återigen stress. 

Sen cirka 2-3 månader sen så fick jag nys om äggfasta som har blivit väldigt populärt bland lchf-anhängare. Jag kände eftersom jag gått upp i vikt inte bara av stress eller jo stress men även antidepressiva piller (har slutat med dom nyligen), så kände jag för att testa den där äggfastan. Jag lovar detta var det bästa jag gjort på länge. Efter bara några dagar så kände jag skillnad. Jag var mätt hela tiden igen. Precis som när jag började för 3,5 år sen. energin kom som den var innan. Alltså ja eftersom jag är sjuk (utmattningssyndrom) så är det inte precis som innan men jag känner “ketosruset”. Vilket var ett bra tag sen jag kände. Efter 15 dagar med äggfastan så kändes det riktigt skönt. Mer avslappnad och kroppen kändes tillfredsställd.  Den var inte hungrig eller sugen längre. Ja, när det vara dags att äta så klart man är hungrig men inte som det senaste 1,5 åren. Småsugen hela tiden hade ingen kontroll över mitt sötsug alls. Men Helt plötsligt dofta inte bullarna på Pressbyrån så gott längre, Subwaydoften lockade inget längre. Jag såg inte det söta längre. Varför? Jo jag var ju mätt. Därför.

IMG_20150517_123427

Min dag ser typ ut såhär om jag inte äggfastar vilket jag kan göra ibland bara för att.

Frukost: Fettkaffe (50 g osaltat smör, 1-2 msk mct olja (vanligt kokosolja funkar fint), 2 äggulor, 1,5 dl kokande vatten samt smaksättning efter vad man känner för. Mixa detta i ca 30 sekunder blanda med kaffe tills din kaffe är perfekt. Du blir mätt jag lovar. (allt från kl 7-9 på morgonen )

Lunch: Fettkaffe med eventuellt några kokta ägg mosade i smör. (cirka kl 13-14 på dagen )

Kvällsmat: kött/fisk/kyckling med kryddsmör och lite beasås. (cirka kl 18-20 på kvällen)

Om jag känner sug så gör jag bara en fettkaffe till. Men oftast inte. Jag krånglar så lite jag någonsin kan när det kommer till mat. Sen naturligtvis äter jag någon gång i veckan även broccoli eller blomkål eller spenat för vitaminer och sånt. Men ägg innehåller väldigt mycket också så vitaminbrist känner jag inte av.

Ja detta kan jag som med allt annat skriva om hur länge som helst. Men dags att avrunda. Om du nu missat träning på grund av sjukdom så stressa inte, låt det så heller ta lite längre tid. Börja du lite för sent, ja med låt det då vara så. Låt det ta tid. DU ska hinna med också så även din kropp och den tar det i den hastighet den vill. Hitta Din balans och sen njut av livet. På mitt ena Instagram-konto “lchfkostfunkar” har jag valt att inte skriva kilo eller tid på bilderna på dom jag lägger ut för inspiration till den som verkligen vill gå ner i vikt eller träna med lchf just för att det är inte relevant. Tid och hur mycket spelar ingen roll. Det som spela roll är att Du gjorde en ändring i Ditt liv. Du bytte livsstil. 1, 3 eller 10 år spelare ingen roll. Du gjorde det. Du valde väg. Du är grym. 

IMG_20150430_173010

Så summan av kardemumman är: Släpp stressen , ja jag vet att det inte är så lätt men försök. Den gör ändå ingen nytta. Njut mer och försök sluta jämföra dig med andra. Det är ditt liv och du som ska leva och njuta av det. Inte åskådare. 

Puss och kram på er hörs om en vecka här igen.
Thess

20150515233126651

(Visited 3 179 times, 1 visits today)
  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!