Behöver man träna?

Blogginlägg  

Eftersom jag är en “kontorsråtta” dvs. har ett stilla sittande jobb så känner jag att man behöver verkligen träna och stärka upp mage och rygg. Nu när jag börjar närma mig det “nya” 20 så känner jag att man blir mer och mer stel i kroppen. Känner av min rygg mer och mer, får ischias eller ryggskott och nu i höstas tröttnade jag. (vuxenpoäng) Så jag gick till en sjukgymnast och fick världens löjligaste övningar för rygg/mage.

Nu efter 6 månader så är övningarna inte så löjliga längre. Det har gett resultat, jag är starkare, bättre hållning – helt underbart! De övningar som jag har fått är med pilatesboll. En övning lägger man fötterna på bollen och spänner kroppen så att man lyfter rumpa/rygg. Räknar till 10 sedan slappnar av. När man känner sig starkare så ökar man och räknar till 15 eller 20. Nu räknar jag till 50 utan problem. Jag gör även ryggövningar och situps på bollen, långsamt och verkligen tänker på att spänna rätt muskel – bättre att göra långsamt och rätt eller hur?

Förutom dessa övningar köra jag igenom kroppen med lösa vikter, utfall, benböj och marklyft. Oftast köra jag ben en dag och alltid mage/rygg och nästa dag armar och mage/rygg. Kör alltid 6-8 repetitioner x 3 omgångar.  Varje pass tar ca 45 minuter att köra igenom, efter varje pass har vi det goaste kvar – stretch. Eftersom man inte blir yngre… så behöver man verkligen sträcka ut sig! Såå skönt!

Armhävning

Armhävning – orkar du inte stå på fötterna stå då på knä.

För att träna behöver man inte gå på ett gym, det finns bra övningar man kan göra hemma. Jag brukar säga att en reklam paus är 7 minuter och på 7 minuter kan man hinna med mycket. Istället för att zappa på fjärrkontrollen så gör jag några övningar tex situps – hur många hinner du med under 7 minuter? Långsamt, små rörelser och rätt. Armhävningar – kan säga att jag klarade inte av att göra en enda på varken fötterna eller knäna innan jag började, var så klen! Men det bästa med att börja träna kroppen är att man bara blir bättre och bättre. Nu klarar jag av minst 10 st på fötterna. Benböj eller squats är perfekta att göra framför tvn.

Plankan - orkar du inte stå på fötterna stå då på knä.

Plankan – orkar du inte stå på fötterna stå då på knä.

Nu när det snart är sommar och ljusare på kvällarna kan man gå ut och promenera. Gå runt i området, smygtitta på grannarna för att få inspiration, idéer om hur man själv kan göra i trädgården. På helgerna kan man ut och cykla, ta med en picknickkorg för att fika vid någon trevlig sjö eller en mysig plats i skogen.

Ha nu en underbar söndag, till middag idag tänkte jag testa Lesscarbs, Fanny´s kycklinggryta med chipotele. Receptet hittar ni i senaste numret av Matkärlek, sidan 44 som finns i butiken nu.

kram kram

(Visited 227 times, 1 visits today)
  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!