Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=https://matkarlek.nu/karleken-till-gronsaker/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/matkarle/domains/matkarlek.nu/wp-content/themes/matkarlek/single.php on line 25

Kärleken till grönsaker

Aktuellt  

Blomkålsmos, zucchinipasta, fylld paprika, avokadoröra, coleslaw och stekt brysselkål. Grönsaker går att variera i all oändlighet och de har en självklar del i en lågkolhydratkost. Något vi har märkt i arbetet med patienter är att de allra flesta ökar sitt grönsaksintag rejält när de lägger om kosten. Tidigare har de ej intresserat sig för grönsaker på samma sätt. De har använts mest som dekoration på sidan av tallriken, i form av några ledsna salladsblad, ett par skivor gurka och en halv tomat. När de lägger om kosten går grönsakerna ofta från en tyst statistroll i bakgrunden av måltiden till en av huvudrollerna som höjer upplevelsen för alla sinnen. De bidrar med färger och texturer som kan anpassas utifrån övriga ingredienser.

Människor som tidigare inte har lagat särskilt mycket mat finner sig plötsligt i köket tillredandes blomkålsmos, blomkålsris, zucchinispaghetti eller rättikagratäng. Dessa rätter är dessutom enkla och snabblagade.

Livsmedelsverket (SLV) rekommenderar 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Det kan se ut på många olika sätt. SLV föreslår ofta 3 frukter och två nävar grönsaker per dag. Det skulle dock även kunna vara en skål med olika bär i yoghurten till frukost, broccolimos till laxen i matlådan, en avokado med citron till mellanmål och stekt vitkål till köttfärssåsen om man vill eller av olika skäl behöver minska mängden frukt i sin kost. Grönsaker innehåller bland annat fiber, olika B-vitaminer samt vitamin C och K.

En snabb och smidig lösning till mer grönsaker är att öppna frysen innan man går hemifrån på morgonen och fylla resten av den färdiga matlådan från kvällen med frysta ärtor, wokgrönsaker eller broccoli som håller matlådan kall hela vägen till jobbet och som sedan värms tillsammans med den övriga maten. Med detta knep behövs ingen förberedelse av grönsakerna, det är hygieniskt och billigt. Bra att ta till när man har mindre tid eller ork att stå i köket.

När man vill minska på kolhydraterna i kosten är det bra med lite fantasi och nyfikenhet på nya rätter. Bröd bakat på frön och 1 kg morötter kan vara ett hälsosammare alternativ till rostat bröd. Det går alldeles utmärkt att använda finriven blomkål som grund till tunnbrödsrullar eller till wraps smaksatt med curry. Frukt är kanon som sötning när man ska baka. Vad sägs om 2 mogna bananer för att söta ett dussin muffins eller varför inte chokladmousse gjord på avokado (tro mig det är gott på riktigt!). Endast fantasin och gamla rutiner sätter stopp för vad grönsaker, bär och frukt kan användas till. Låt grönsakerna ta den plats de förtjänar och låt dig inspireras av regnbågens alla färger.

 

(Visited 411 times, 1 visits today)
  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!