Så fixar du LCHF & träning på semestern

Blogginlägg  

IMG_5765

Hej på er!

Här har det varit lite tyst från mig ett par veckor vilket beror på att jag varit iväg på en härlig och välbehövlig semester till solen och värmen i Sydafrika. Så skönt!

Jag tänkte dela med mig lite av mina bästa tips för att inte balla ur med träning och kost på semestern. Det är ju inte alltid helt lätt att bibehålla sina vanor när man är ledig. Trots att jag är rätt rabiat i min LCHF-livsstil så kan även jag ibland välja att göra avsteg. Men då är det kontrollerat och väl avvägt. Till exempel kan jag unna mig en icke-LCHF efterrätt efter en god middag där förrätt och varmrätt varit LCHF och återstående måltider på dagen varit strikta. På denna resa blev det ett sådant avsteg i form av en morotskaka efter maten som jag och min sambo delade på. Det var gott, men kändes onekligen rätt sött. Morotskaka med vispgrädde känns inte som det absolut värsta att välja iaf, den innehåller ju både morötter och nötter som inte är helt onyttigt. MEN så klart hade det varit bättre att skippa efterrätten helt.

Sydafrika och stället Langebaan som vi var på funkade bra ur LCHF-perspektiv. Bra strikta frukostar med äggröra, köttiga korvar och bacon, luncher med ost och kallskuret och middagar med antingen kött eller fisk och en massa grönsaker till.

Några tips för att fixa LCHF på semestern:

  • boka ett hotellrum där du har antingen minibar eller kylskåp på rummet. Kolla upp  hemifrån var närmaste mataffär finns och köp på dig lite ost, kallskuret och smör. Finns det ingen mataffär i närheten, sno med lite pålägg och smör från frukosten och förvara i minibaren/kylskåpet och ha som nödkäk
  • be om grönsaker till maten när du äter ute. Var gärna specifik med vilka grönsaker du vill ha. Var inte rädd för att vara besvärlig, bättre att fråga än att vara tyst tycker jag. Kan de bara erbjuda sallads-grönsaker, fråga om du kan få lite smör till också.
  • Flygplansmat är oftast riktigt dålig och ännu värre om du vill hålla dig till LCHF. Mitt tips är att ta med ost (typ babybell eller liknande), lite blandade nötter och ett par kokta ägg. Dessa grejer brukar funka fint att ta med igenom tullen. Jag har ibland även tagit med ett paket parmaskinka eller liknande

Några tips för att fixa träningen på semestern:

  • på semestern vill man ju så klart koppla av och inte tänka på träning. Mitt tips är då att göra lite vardagsträning som inte känns så jobbig. Tex genom att ta en promenad innan frukost, spring lite på stranden innan du badar, bada/plaska runt lite i vågorna i havet, gör lite squats och situps
  • ta med joggingskorna och spring snabbt men kort
  • yoga!
  • välj semester där där du kan utöva någon aktivitet som tex vandring, cykling, vindsurfing eller yoga.
  • ät lite mindre än vad du brukar om du inte är lika aktiv på semestern som du normalt är hemma.

IMG_5685

Härlig, mättande och strikt hotellfrukost 🙂

IMG_5730

Fina förhållanden för vindsurfing.

IMG_5757

Lunch på rummet med inhandlade grejer från närmsta mataffär: smör, ost och kallskuret och lite tomat och gurka. Bättre än så blir det inte!

(Visited 380 times, 2 visits today)
  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!