Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=https://matkarlek.nu/vanlig-mat-en-vanlig-dag/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/matkarle/domains/matkarlek.nu/wp-content/themes/matkarlek/single.php on line 25

Vanlig mat en vanlig dag

Aktuellt  

Vaniljyoghurt med müsli, smörgås med ost och apelsinmarmelad samt ett glas apelsinjuice, det är en vanlig frukost för många. Kaffe på förmiddagen med ett par sockerbitar i för extra energi eller kanske en kaka om det finns i personalrummet. Till lunch är det spaghetti och köttfärssås från gårdagens middag. På eftermiddagen blir det en frukt och kanske en chokladboll om energinivån är låg. Middag stressas fram efter en lång arbetsdag. Falukorv och mos är en snabb lösning. Till kvällsfika blir det frukt och smörgås och en chokladbit kan ju slinka ner också. Så kan en helt vanlig dag i en vanlig persons liv se ut.

Sockret har sin plats överallt i samhället, fikanormen på Sveriges arbetsplatser är väletablerad. Det fikas på fredagar, på möten, när någon fyller år, när någon ska börja eller sluta, för att det är kanelbullens dag eller fettisdagen, för att produktionsmålen är uppnådda eller kanske för att någon ska gå på föräldraledighet.

På fritiden dukas sockret upp för familjemys, gäster, handling på IKEA, för att fira eller trösta efter en lång vecka eller för att mataffären hade ett kanonerbjudande. Sockret har sin plats i alla sammanhang. Vi måste ju faktiskt kunna unna oss”.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2012 bör högst 10 procent av energin från maten vi äter komma från tillsatt socker. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram (ca 15-23 sockerbitar) tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskars matvanor, Riksmaten Vuxna 2010-11, äter fyra av tio svenskar mer socker än så.  Nästan varannan svensk äter alltså MER än 15-23 sockerbitar per dag i tillsatt socker! Då räknas inte naturligt söta produkter som juice eller snabba kolhydrater som potatismos in. Samtidigt är WHO något striktare och rekommenderar att sockerkonsumtionen ska hållas under 5 energiprocent.

Socker är normalt i vårt samhälle, att inte äta socker är onormalt. För att inte tala om hur svårt det kan vara att undvika socker då det tillsätts i det mesta. Att säga nej till fika kan uppfattas provocerande eller präktigt, lite sötsaker är ingen fara bara man rör på sig är normalinställningen.

Vi måste börja ifrågasätta vad som är normalt. Den höga sockerkonsumtion som vi har i vårt samhälle nu är högre än någonsin, kan det verkligen klassas som normalt? Och är det normala alltid rätt?

Ett liv utan socker då? Är det möjligt? Är det en mänsklig rättighet att kunna unna sig sötsaker var och varannan dag?

Forskningen visar mer och mer hur negativt socker är för oss. Antalet människor som går ner i vikt och kan minska sina diabetes- eller blodtrycksmediciner ökar när de minskar intaget av socker och snabba kolhydrater.

Det är på tiden att vi börjar ifrågasätta den normala kosten!

Vi är olika känsliga för socker och vi måste bli bättre på att acceptera det. Precis som en del inte tål vissa födoämnen är det många som inte tolererar de stora mängder socker som idag ofta äts. Vi behöver bli bättre på att respektera det och erbjuda bättre alternativ för alla. Oavsett vikt och kroppsbyggnad kan man vilja minska sitt sockerintag, kanske för en bättre hälsa eller i förebyggande syfte. Vi måste ändra på det normala för att stötta de som vill äta mindre socker samt för att fler ska minska sitt sockerintag.

(Visited 605 times, 1 visits today)
  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!