Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?id=https://matkarlek.nu/visste-du-att-det-ar-skillnad-pa-mjolk-och-mjolk/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/matkarle/domains/matkarlek.nu/wp-content/themes/matkarlek/single.php on line 25

Visste du att det är skillnad på mjölk och mjölk?

Blogginlägg  

Det senaste halvåret har jag minskat ganska rejält på mejerier i min kost. Det har det hjälpt mig att få bukt på sötsug och sluta överäta vissa typer av mat, jag har även utmanats till att ta fram nya recept men jag har även lärt mig en hel del. Mitt intresse har väckts och jag har läst runt en hel del.

mejerier paleo lchf clean eating

När vi tänker mejerier så är som ni alla vet det självklara valet de fullfeta varianterna då lightprodukterna är fulla av tillsatser som vi inte vill stoppa i oss. Läs gärna mer i det här där jag för en jämförelse mellan fullfeta och light produkter.

Så grundregel nr 1: välj uteslutande fullfeta mejeriprodukter

Själv är jag känslig för laktos och har alltid valt de laktosfria produkterna och även det här med laktos var en av sakerna som har motiverat mig till att dra ner på mejerier. De laktosfria produkterna är nämligen mer processade (mixtrade med) än de med laktos. I t ex laktosfri grädde är fettprocenten ofta bara 36 % medans i de vanliga produkterna är 40 % fett. Man hittar även karragenan som en ingrediens som vi bör undvika. Läs mer om varför här.

Så grundregel nr 2: undvika helst laktosfria mejeriprodukter

Men en riktigt spännande sak som jag lärt mig att det är stor skillnad på mjölk och mjölk. Komjölk är den form av mjölk som påverkas många av oss negativt genom sötsug, laktos osv. Mjölk från kor kallas för A1. Men det finns även en form av mjölk som kallas för A2 och det är mjölk som kommer från får, getter, kamel och buffel. Även bröstmjölken som vi dricker som barn är mjölk av typ A2.

Vad är skillnaden då? När vi äter eller dricker mjölk typ A1 så frisätts en form av peptider som kallas BCM7 och det ställer till en hel del problem för många av oss. Denna peptid finns inte i mjölk typ A2. Om du är nyfiken på mer så rekommenderar jag starkt boken LCHf 2.0 av Anna Hallén och Åse Falkman Fredriksson.

Dessutom kan de flesta av oss inte har problem med laktos äta mjöök typ A2 utan problem.

 

(Visited 1 788 times, 1 visits today)

Relaterat innehåll

Visste du att det är skillnad på mjölk och mjölk?

Det senaste halvåret har jag minskat ganska rejält på mejerier i min kost. Det har det hjälpt mig att få bukt på sötsug och sluta överäta vissa typer ...

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!