Smör i stora lass!

Blogginlägg  

dsc_1705_s

Under sommarens semester blev det oftast som så att jag bara åt två gånger om dagen. Jag åt helt enkelt bara när jag var hungrig och inte påtvingat som när man äter lunch på jobbet vid ett visst klockslag oavsett om man är hungrig eller ej. I och med att båda mina måltider varit energitäta och då innehållit en hel del smör har jag helt enkelt inte behövt äta fler mål mat än så.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med dessa matvanor även efter semestern och tycker att det funkar väldigt bra. Rutinen har blivit att jag äter en rejäl lagad middag runt 17-tiden och sedan blir jag inte hungrig igen förrän runt 12-13 tiden dagen efter. Detta blir ju någon variant på 16:8 fast mer åt 20:4 hållet.

Så vad äter jag då som håller mig mätt så länge? Som lagad mat blir det ett av mina storkok och de matlådor som finns i frysen. Det är antingen kyckling eller kött och ibland fisk. Inga mejerier men olika röror och grönsaker med mycket smör i. Sedan festar jag dessutom till det med ett antal extra stora smörklickar när jag värmer maten.

Jag har för skojs skull kollat upp näringsinnehållet i mina två mål mat (mest för att jag inte vill riskera att få i mig för lite energi när jag bara äter två mål mat… jag vill nämligen inte gå ner i vikt) och kommit fram till att dessa två mål med viss råge täcker ett totalt energiintag för en dag som är något över snittet för vad dagsintaget bör vara. Intaget verkar passa mig bra och jag mår finfint! Till “frukost”, alltså det jag äter när övriga på jobbet äter lunch… fast jag äter typ två timmar senare, äter jag min äggröra på tre ägg. Jag geggar ihop äggröran med lite salt, curry- och chilipulver och använder kokosolja, lite drygt en matsked, till stekningen. Sedan lägger jag det i en liten glasmatlåda och i botten av den, samt på toppen, har jag ett par stora smörklickar.

Recept på fet och mejerifrimat hittar ni på min blogg Ekofilosophie! På Matkärleks hemsida delar jag med mig av mitt recept på stekta kotletter med ägg- och grönsaksröra, se recept nedan 🙂 Perfekt med en röra som har lite ägg i sig då det ger lite extra mättnad och lite extra protein!

(Visited 199 times, 1 visits today)

Relaterat innehåll

Kotletter med ägg- och grönsaksröra

En snabb rätt som är mejerifri, paleo och strikt LCHF. Lite extra mättande med några ägg i grönsaksröran!...

  • Recept
  • Reportage
  • Inspiration
  • Erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!